Tuesday, February 3, 2009

definasi melayu

Layu, kata pokok bagi perkataan 'melayu'. Imbuhan 'me' ditambah untuk menjadikan bunyinya lebih sedap didengari. Persoalannya siapakah yang mencipta perkataan ini dan melabelkannya untuk penduduk bumiputera malaysia? adakah anda yang merupakan kaum melayu gembira dan bangga dengan nama tersebut? Kenapa tak tukar kepada perkataan yg positif, contohnya kembang, maju, bagus dan sebagainya.

hmm...taknak tulis panjang2. Isu ni sensitif, nanti keluar la segala maki hamun kat blog ni ( kalau ada orang baca).

Conclusion

Apa2 hal pon mesti ada conclusion kan? so...renung2kan lah apa dah jadi dengan orang melayu. Bak kata Tun Dr. M; "melayu mudah lupa". Dalam cite sepet, orang cine cakap; "bukan semua orang melayu malas" (mesej tersirat). Adakah kita ingin terus layu seperti pemain bola sepak negara kita yang dibarisi oleh kebanyakannya orang melayu? mengapa tidak seperti Dato' Lee Chong Wei dan Dato' Nicole Ann David?

saya pon orang melayu yang mudah lupa dan pemalas (cume rajin cket tulis blog ni sbb xde keje hehe). Jadi, saya ingin mengajak anda semua supaya kita sama2 cuba mengubah kenyataan tersebut bahawa org melayu tidak layu, malas, lupa, dan unta. Bak kata Hang Tuah pulak; "takkan Melayu hilang di dunia".

4 comments:

  1. haha, yeah. melayu takkan hilang! grrr.

    ReplyDelete
  2. mel = ..... gagah perkasa
    ayu = ..... sopan santun

    melayu = bangsa antarabangsa

    aceh = arab, cina, eropah dan hindi... d mana aceh salah satu kelompok bangsa Melayu

    ReplyDelete
  3. Kepala hotok dia..Melayu dari perkataan "Layu". Jahil !! Buta sejarah !!

    ReplyDelete
  4. Melayu = mudah dijajah
    Melayu = kwn mkn kwn
    Melayu = x on time

    ReplyDelete