Sunday, November 15, 2009

Sistem Ekonomi Islam

Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Rencana ini ialah subrencana fiqh dan Undang-undang dan ekonomi.
Dengan melakukan istiqra` terhadap hukum-hukum syara' yang menyangkut masalah ekonomi, akan dapat disimpulkan bahawa Sistem Ekonomi (an-nizham al-iqtishadi) dalam Islam mencakup pembahasan yang menjelaskan asas-asas yang membangun sistem ekonomi Islam terdiri dari atas tiga asas :
  • bagaimana cara memperoleh kepemilikan harta kekayaan (al-milkiyah)?
  • bagaimana pengelolaan kepemilikan harta kekayaan yang telah dimiliki (tasharruf fil milkiyah)?
  • bagaimana cara edaran kekayaan tersebut di tengah-tengah masyarakat (tauzi'ul tsarwah bayna an-naas)?

Pertama : Cara Pemilikan Harta Dalam Islam (Al-Milkiyah)

Sistem Ekonomi Islam berbeza sama sekali dengan sistem ekonomi kufur buatan manusia. Sistem ekonomi Islam adalah sempurna kerana berasal dari wahyu, dan dari segi pemilikan, ia menerangkan kepada kita bahawa terdapat tiga jenis pemilikan:-
  • Hak Milik Umum: meliputi mineral-mineral dalam bentuk pepejal, cecair dan gas termasuk petroleum, besi, tembaga, emas dan sebagainya yang didapati sama ada di dalam perut bumi atau di atasnya, termasuk juga segala bentuk tenaga dan intensif tenaga serta industri-industri berat. Semua ini merupakan hak milik umum dan wajib diuruskan (dikelola) oleh Daulah Islamiyah(negara) manakala manfaatnya wajib dikembalikan kepada rakyat
  • Hak Milik Negara meliputi segala bentuk bayaran yang dipungut oleh negara secara syar’ie dari warganegara, bersama dengan perolehan dari pertanian, perdagangan dan aktiviti industri, di luar dari lingkungan pemilikan umum di atas. Negara membelanjakan perolehan tersebut untuk kemaslahatan negara dan rakyat
  • Hak Milik Individu: selain dari kedua jenis pemilikan di atas, harta-harta lain boleh dimiliki oleh individu secara syar’ie dan setiap individu itu perlu membelanjakannya secara syar’ie juga.
Kedua : Cara Pengelolaan Kepemilikan (At-Tasharruf Fi Al Milkiyah)

Secara dasarnya, pengelolaan kepemilikan harta kekayaan yang telah dimiliki mencakup dua kegiatan, iaitu:-
  1. Pembelanjaan Harta (Infaqul Mal)Pembelanjaan harta (infaqul mal) adalah pemberian harta kekayaan yang telah dimiliki. Dalam pembelanjaan harta milik individu yang ada, Islam memberikan tuntunan bahawa harta tersebut haruslah dimanfaatkan untuk nafkah wajib seperti nafkah keluarga, infak fi sabilillah, membayar zakat, dan lain-lain. Kemudian nafkah sunnah seperti sedekah, hadiah dan lain-lain. Baru kemudian dimanfaatkan untuk hal-hal yang mubah (harus). Dan hendaknya harta tersebut tidak dimanfaatkan untuk sesuatu yang terlarang seperti untuk membeli barang-barang yang haram seperti minuman keras, babi, dan lain-lain.
  2. Pengembangan Harta (Tanmiyatul Mal)Pengembangan harta (tanmiyatul mal) adalah kegiatan memperbanyak jumlah harta yang telah dimiliki. Seorang muslim yang ingin mengembangkan harta yang telah dimiliki, wajib terikat dengan ketentuan Islam berkaitan dengan pengembangan harta. Secara umum Islam telah memberikan tuntunan pengembangan harta melalui cara-cara yang sah seperti jual-beli, kerja sama syirkah yang Islami dalam bidang pertanian, perindustrian, maupun perdagangan. Selain Islam juga melarang pengembangan harta yang terlarang seperti dengan jalan aktiviti riba, judi, serta aktiviti terlarang lainnya.

Pengelolaan kepemilikan yang berhubungan dengan kepemilikan umum itu adalah hak negara (Daulah Islamiyah), kerana negara (Daulah Islamiyah) adalah wakil ummat. Meskipun menyerahkan kepada negara (Daulah Islamiyah) untuk mengelolanya, namun Allah SWT telah melarang negara (Daulah Islamiyah) untuk mengelola kepemilikan umum tersebut dengan jalan menyerahkan penguasaannya kepada orang tertentu. Sementara mengelola dengan selain dengan cara tersebut diperbolehkan, asal tetap berpijak kepada hukum-hukum yang telah dijelaskan oleh syara'.
Adapun pengelolaan kepemilikan yang berhubungan dengan kepemilikan negara (Daulah Islamiyah) dan kepemilikan individu, nampak jelas dalam hukum-hukum baitul mal serta hukum-hukum muamalah, seperti jual-beli, gadai (rahn), dan sebagainya. As Syari' juga telah memperbolehkan negara (Daulah Islamiyah) dan individu untuk mengelola masing-masing kepemilikannya, dengan cara tukar menukar (mubadalah) atau diberikan untuk orang tertentu ataupun dengan cara lain, asal tetap berpijak kepada hukum-hukum yang telah dijelaskan oleh syara’.

Ketiga : Cara Edaran Kekayaan Di Tengah Masyarakat (Tauzi'ul Tsarwah Tayna An-Naas)


Kerana edaran harta kekayaan termasuk masalah yang sangat penting, maka Islam memberikan juga berbagai ketentuan yang berkaitan dengan hal ini. Mekanisme edaran harta kekayaan terwujud dalam hukum syara’ yang ditetapkan untuk menjamin pemenuhan barang dan perkhidmatan bagi setiap individu rakyat. Mekanisme ini dilakukan dengan mengikuti ketentuan sebab-sebab kepemilikan (contohnya, bekerja) serta akad-akad muamalah yang wajar (contohnya jual-beli dan ijarah).
Namun demikian, perbezaan potensi individu dalam masalah kemampuan dan pemenuhan terhadap suatu keperluan, boleh menyebabkan perbezaan edaran harta kekayaan tersebut di antara mereka. Selain itu perbezaan antara masing-masing individu mungkin saja menyebabkan terjadinya kesalahan dalam edaran harta kekayaan. Kemudian kesalahan tersebut akan membawa hanya harta kekayaan teredar kepada segelintir orang saja, sementara yang lain kekurangan, sebagaimana yang terjadi akibat penimbunan harta, seperti emas dan perak.
Oleh kerana itu, syara' melarang berputarnya kekayaan hanya di antara orang-orang kaya namun mewajibkan perputaran tersebut terjadi di antara semua orang. Allah SWT berfirman :
"Supaya harta itu jangan hanya beredar di antara orang-orang kaya saja di antara kamu." (QS. Al-Hasyr : 7)
Di samping itu syara' juga telah mengharamkan penimbunan emas dan perak (harta kekayaan) meskipun zakatnya tetap dikeluarkan. Dalam hal ini Allah SWT berfirman :
"Dan orang-orang yang menyimpan emas dan perak dan tidak menafkahkannya pada jalan Allah, maka beritahukanlah kepada mereka, (bahawa mereka akan mendapat) siksa yang pedih." (QS. At-Taubah : 34)


Mekanisme Sistem Ekonomi Islam


Secara umum mekanisme yang ditempuh oleh sistem ekonomi Islam dikelompokkan menjadi dua, iaitu:

1.Mekanisme ekonomi


Mekanisme ekonomi adalah mekanisme melalui aktiviti ekonomi yang bersifat produktif, berupa berbagai kegiatan pengembangan harta (tanmiyatul mal) dalam akad-akad muamalah dan sebab-sebab kepemilikan (asbab at-tamalluk). Berbagai cara dalam mekanisme ekonomi ini, antara lain :

  • Membuka kesempatan seluas-luasnya bagi berlangsungnya sebab-sebab kepemilikan dalam kepemilikan individu (misalnya, bekerja di sektor pertanian, industri, dan perdagangan)
  • Memberikan kesempatan seluas-luasnya bagi berlangsungnya pengembangan harta (tanmiyah mal) melalui kegiatan investasi (misalnya, dengan syirkah inan, mudharabah, dan sebagainya).
  • Larangan menimbun harta benda (wang, emas, dan perak) walaupun telah dikeluarkan zakatnya. Harta yang ditimbun tidak akan berfungsi pada ekonomi. Pada gilirannya akan menghambat peredaran kerana tidak terjadi perputaran harta.
  • Mengatasi peredaran dan pemusatan kekayaan di satu daerah tertentu saja misalnya dengan memeratakan peredaran modal dan mendorong tersebarnya pusat-pusat pertumbuhan.
  • Larangan kegiatan monopoli, serta berbagai penipuan yang dapat menjamin pasaran.
    Larangan judi, riba, rasuah, pemberian barang dan hadiah kepada penguasa. Semua ini akan mengumpulkan kekayaan pada pihak yang kuat semata (seperti penguasa atau koperat).
  • Memberikan kepada rakyat hak pemanfaatan barang-barang milik umum (al- milkiyah al-amah) yang dikelola negara seperti hasil hutan, barang galian, minyak, elektrik, air dan sebagainya demi kesejahteraan rakyat.

2.Mekanisme Non-Ekonomi


Mekanisme non-ekonomi adalah mekanisme yang tidak melalui aktiviti ekonomi yang produktif, melainkan melalui aktiviti non-produktif, misalnya pemberian (hibah, sedekah, zakat, dll) atau warisan. Mekanisme non-ekonomi dimaksudkan untuk melengkapi mekanisme ekonomi. Iaitu untuk mengatasi peredaran kekayaan yang tidak berjalan sempurna jika hanya mengandalkan mekanisme ekonomi semata.
Mekanisme non-ekonomi diperlukan baik kerana adanya sebab-sebab alamiah maupun non-alamiah. Sebab alamiah misalnya keadaan alam yang tandus, badan yang cacat, akal yang lemah atau terjadinya musibah bencana alam. Semua ini akan dapat menimbulkan terjadinya gangguan ekonomi dan terhambatnya edaran kekayaan kepada orang-orang yang memiliki keadaan tersebut. Dengan mekanisme ekonomi biasa, edaran kekayaan boleh tidak berjalan kerana orang-orang yang memiliki hambatan yang bersifat alamiah tadi tidak dapat mengikuti kegiatan ekonomi secara normal sebagaimana orang lain. Bila dibiarkan saja, orang-orang itu, termasuk mereka yang tertimpa musibah (kecelakaan, bencana alam dan sebagainya) makin terpinggirkan secara ekonomi. Mereka akan menjadi masyarakat yang miskin terhadap perubahan ekonomi. Bila terus berlanjutan, boleh menyebabkan munculnya masalah sosial seperti jenayah (curi, rompak), rogol (pelacuran) dan sebagainya, bahkan mungkin revolusi sosial.
Mekanisme non-ekonomi juga diperlukan kerana adanya sebab-sebab non-alamiah, iaitu adanya penyimpangan mekanisme ekonomi. Penyimpangan mekanisme ekonomi ini jika dibiarkan akan boleh menimbulkan ketimpangan edaran kekayaan. Bila penyimpangan terjadi, negara wajib menghilangkannya. Misalnya jika terjadi monopoli, hambatan masuk, baik administratif maupun non-adminitratif-- dan sebagainya, atau kejahatan dalam mekanisme ekonomi (misalnya penimbunan), harus segera dihilangkan oleh negara.
Mekanisme non-ekonomi bertujuan agar di tengah masyarakat segera terwujud keseimbangan (al-tawazun) ekonomi, yang akan ditempuh dengan beberapa cara. Penedaran harta dengan mekanisme non-ekonomi antara lain adalah :

  • Pemberian harta negara kepada warga negara yang dinilai memerlukan.
  • Pemberian harta zakat yang dibayarkan oleh muzakki kepada para mustahik.
  • Pemberian infaq, sedekah, wakaf, hibah dan hadiah dari orang yang mampu kepada yang memerlukan.
  • Pembagian harta waris kepada ahli waris dan lain-lain.


Demikianlah gambaran sekilas tentang asas-asas sistem ekonomi Islam. Untuk memberikan pemahaman yang lebih luas dan dalam, maka perincian seluruh aspek yang dikemukakan di atas perlu dilakukan.

Perekonomian Islam


Perekonomian Islam ialah ekonomi menurut undang-undang Islam. Adanya dua paradigma untuk memahami Perekonomian Islam, dengan satunya menganggap rangka politik Islam (iaitu Khilafah), dan yang lain itu menganggap rangka politik bukan Islam yang melahirkan suatu paradigma yang bertujuan untuk menyepadukan sesetengah rukun Islam yang terkenal ke dalam sebuah rangka ekonomi sekular.
Paradigma pertama bertujuan untuk mentakrifkan semula masalah ekonomi sebagai suatu masalah pengagihan sumber untuk mencapai:

  • keperluan-keperluan asas dan mewah para orang perseorangan di dalam masyarakat;
  • membina pasaran etika yang mempunyai persaingan kerjasama;
  • memberikan ganjaran kepada penyerta-penyerta kerana terdedah kepada risiko dan/atau liabiliti;
  • membahagikan harta-harta secara adil antara kegunaan awam dan kegunaan peribadi; dan
  • negara memainkan peranan yang jelas terhadap pengawasan, percukaian, pengurusan harta awam dan memastikan peredaran kekayaan.


Gerakan-gerakan Islam yang menyeru agar politik dibaharui umumnya akan mencadangkan paradigma ini untuk menjelaskan bagaimana mereka akan memperkenalkan pembaharuan ekonomi. Bagaimanapun, paradigma kedua hanya mencadangkan dua hukum utama, iaitu:


Perbezaan utama dari segi kewangan ialah peraturan tiada faedah kerana paradigma pelaburan Islam yang menepati tanggungjawab sosial tidak amat berbeza dengan apa yang diamalkan oleh agama-agama yang lain. Dalam percubaannya untuk melarang faedah, ahli-ahli ekonomi Islam berharap untuk menghasilkan sebuah masyarakat yang lebih bersifat Islam. Bagaimanapun, gerakan-gerakan liberal dalam agama Islam mungkin akan menafikan keperluan untuk perkara ini kerana mereka umumnya melihat Islam sebagai secocok dengan institusi-institusi dan undang-undang sekular moden.

sumber: http://ms.wikipedia.org/wiki/Sistem_ekonomi_Islam

27 comments:

  1. u mst excel if amik pengajian islam next sem.
    nie pretty much in syllabus la...hee~

    byk sal kewangan kt m'sia nie nk ask time lecture tp x sompat.gud article btw.

    ReplyDelete
  2. naahh..otak dah berkarat.
    dah malas nak belajar

    ReplyDelete
  3. Ini adalah sebuah kuil yang besar Illuminati
    adalah anda mencari, kekayaan, kuasa dan kemasyhuran,
    adakah anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan, adalah
    anda seorang paderi atau ahli politik atau pensyarah,
    adakah anda seorang pelajar atau graduan, yang begitu
    pun anda berada di seluruh dos dunia
    tidak penting kepada kami, apa yang penting banyak untuk
    kami adalah untuk melihat anda bahagia dan kaya, kami
    memberi peluang anda di sini untuk menjadi apa yang
    yang pernah jadi anda mahu menjadi dalam kehidupan, menyertai
    Illuminati rahsia saudara hood dan mendapat
    semua yang anda perlukan dalam hidup, kami menawarkan setiap perkara
    anda perlukan dalam hidup, jika anda benar-benar bersedia
    untuk membuat dalam kehidupan adalah lebih baik anda menyertai kami
    sekarang! E-mel ... zionilluminati666@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Ini adalah sebuah kuil yang besar Illuminati
    adalah anda mencari, kekayaan, kuasa dan kemasyhuran,
    adakah anda seorang lelaki perniagaan atau perempuan, adalah
    anda seorang paderi atau ahli politik atau pensyarah,
    adakah anda seorang pelajar atau graduan, yang begitu
    pun anda berada di seluruh dos dunia
    tidak penting kepada kami, apa yang penting banyak untuk
    kami adalah untuk melihat anda bahagia dan kaya, kami
    memberi peluang anda di sini untuk menjadi apa yang
    yang pernah jadi anda mahu menjadi dalam kehidupan, menyertai
    Illuminati rahsia saudara hood dan mendapat
    semua yang anda perlukan dalam hidup, kami menawarkan setiap perkara
    anda perlukan dalam hidup, jika anda benar-benar bersedia
    untuk membuat dalam kehidupan adalah lebih baik anda menyertai kami
    sekarang! E-mel ... zionilluminati666@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Halo, Adakah anda ingin menyertai illuminati dan menjadi kaya, terkenal dan berkuasa? untuk sepanjang hidup anda? Faedah yang diberikan kepada ahli baru yang menyertai illuminati $ 50,000,000 ke dalam akaun bank anda ......
    $ 600,000 gaji mingguan .........
    Nilai kereta di $ 400.000 .......
    Kontrak anugerah bernilai $ 200,000,000 .......
    A House di mana-mana negara pilihan anda sendiri. Dan visa percuma ke negara impian anda.Total gaya hidup berubah ?? jika anda berminat, WhatsApp kami: +2348147226753, ATAU E-mel kami: greatilluminati0666@gmail.com, supaya kami dapat memulakan proses bergabung !!!

    ReplyDelete
  6. Sertai illuminati hari ini dan dapatkan cahaya. Wang, kuasa, Ketenaran dan kekayaan menjadi tajuk anda di seluruh generasi anda dan melihat impian anda menjadi kenyataan. Jika anda berminat untuk menyertai Illuminati di seluruh dunia Pesanan Pesuruhjaya di (USA) email kami hari ini E-mel: illuminatiworldwideorder@gmail.com
    Atau apa-app kami .. +19292811087

    Untuk permulaan dalam talian anda.
    Tidak kira di mana anda berada. Tiada jarak boleh menjejaskan kerja baphomet kami.



    Perhatikan .. Kami tidak menerima panggilan whatsap.


    https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

    ReplyDelete
  7. Hello kawan ......

    Di sini anda mempunyai peluang untuk menyertai lelaki kaya ini di Amerika
    United, di mana anda akan menjadi dan berkuasa. Apa yang perlu anda lakukan ialah
    menjadi hubungan yang setia, dan di seluruh dunia, menjadi
    sebahagian daripada kami dan menjadi kaya apa-apa +12604525553 illuminatibrotherhoodtample666@gmail.com

     Anda juga boleh menghubungi kami
    untuk maklumat lanjut dan proses keahlian supaya anda boleh
    menjadi ahli persaudaraan.

    NOTA: semua ahli baru akan diberi bayaran separa untuk
    memproses visa untuk bersama kami pada hari penobatan di dalam
    telah bersatu dengan mereka
    Faedah tahniah. Kemudian, anda boleh mula mempunyai anda
    faedah persaudaraan tahunan biasa. bulanan dan mingguan

    MANFAAT BARU ILLUMINATI KEAHLIAN.

    1. 550,000 USD USD Ganjaran tunai
    2. Mimpi baru $ 134,000 CAR
    3. Beli rumah impian mengikut pilihan anda
    4. Percutian pelancongan bulanan anda (dibayar penuh).
    5. Pakej keahlian golf setahun
    6.A V.I.P Rawatan di semua lapangan terbang di dunia 7. Perubahan
    gaya hidup 8. Akses ke Bohemian Grove
    $ 100,000,000 sebulan untuk setiap bulan ke akaun bank anda
    10. Tiga bulan pelantikan dengan 5 pemimpin dunia yang paling penting
    dari dunia dan keluarga terbaik dari persaudaraan Illuminati yang hebat.
    Apa yang anda perlu lakukan adalah menghubungi kami melalui illuminatibrotherhoodtample666@gmail.com

    ReplyDelete
  8. BERGABUNG DENGAN BROTHERHOOD ILLUMINATI.
    UNTUK MENYEDIAKAN, MEREKA, DAN MENGGUNAKAN POWER. EMAIL DIREKTUR DI LANGSUNG di illuminatiworldwideorder@gmail.com atau whatsapp kami +19292811087 UNTUK INISIASI SEGERA, PENDAFTARAN AHLI BARU DIBUKA SEKARANG SEKARANG !!!
    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERLAKU ILLUMINATI.
    1). PEMBERIAN WANG TUNAI sebanyak $ 300,000.00.
    2). A NEW MAKE DREAM CAR VALUED AT $ 120,000.00.
    3). A HOUSE DREAM BELANJA DI NEGARA PILIHAN SENDIRI.
    4). SATU BULAN KEHIDUPAN (SELESAI DIBENARKAN) KE DESTINASI PEMANDU PANDUAN ANDA.
    5). PAKEJ AHLI SUKAN SATU TAHUN.
    6). A V.I.P RAWATAN DI SEMUA AIRPORTS DALAM DUNIA.
    7). PERUBAHAN TOTAL LIFESTYLE.
    8). ACCESS TO BOHEMIAN GROVE.
    9). BULANAN BULANAN $ 1,000,000 DALAM AKAUN BANK ANDA SETIAP 2 BULAN SEBAGAI AHLI.
    10). PELANTIKAN SATU BULAN DENGAN PEMIMPIN 5 DUNIA DAN 5 SELURUH DUNIA DI DUNIA.
    JIKA ANDA INTERESTED, HANTAR E-MAIL ANDA ke illuminatiworldwideorder@gmail.com
      
      https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

    ReplyDelete
  9. Grüße vom großen Auftrag des Illuminats an den Vereinigten Staat und auf der ganzen Welt, dies ist eine offene Gelegenheit, der Bruderschaft des Illuminates beizutreten, wo Sie Ihre verlorenen Träume wiederfinden können und wo Sie das Licht des Reichtums und des Glücks sehen können und Macht ohne Blutopfer. Und wir zahlen auch die Summe von 800.000 USD, um alle neuen Mitglieder begrüßen zu können, die sich der Bruderschaft anschließen, und ein Haus ihrer Wahl und ihren Standort mit Investitionen sowie diese Gelegenheit im Leben, damit sie berühmt werden.

    VORTEILE FÜR NEUE MITGLIEDER, DIE ILLUMINATE VERBINDEN.
    1. Eine Geldprämie von 800.000 USD.
    2. Ein neues Sleek Dream CAR im Wert von 190.000 USD
    3. Ein Traumhaus, das in dem Land Ihrer Wahl gekauft wurde
    4. Monatliche Zahlung von 2.400.000 USD auf Ihr Bankkonto als Mitglied
    5. Einen diplomatischen Reisepass für Reisen in jedes Land Ihrer Wahl und viele mehr
    6. Monat der Termine mit 5 besten der Welt. Führer und 5 der berühmtesten Prominenten der Welt.

    HINWEIS; Sie können der Illuminati-Bruderschaft von überall auf der Welt beitreten: Indien, Türkei, Afrika, Vereinigte Staaten, Malaysia, Dubai, Kuwait, Vereinigtes Königreich, Österreich, Deutschland, Europa. Asien, Australien usw.,

    HINWEIS: Bei Interesse kontaktieren Sie uns bitte über unsere E-Mail: illuminatitemple9102@gmail.com

    Grüße ILLUMINATI TEMPLE VEREINIGTE STAATEN...

    ReplyDelete
  10. Halo tuan
          Jika Anda tertarik untuk bergabung dengan Great Illuminati Society
    untuk Kekayaan, Kekayaan, Ketenaran dan Kekuasaan, mohon isi
    informasi di bawah ini
    Nama lengkap Anda..........
    Negaramu..........
    Negara asal Anda ..........
    Tanggal lahirmu..........
    Seks Anda ..........
    Alamat Anda..........
    Nomor Ponsel Anda ..........
    Kartu Identitas Pribadi Anda .....
    Pekerjaan Anda..............................
    Penghasilan bulanan Anda ..................................
    Dan Mengapa Anda Ingin Bergabung dengan Masyarakat Besar kami .....................................
    ILLUMINATI KITA SELAMANYA ...

    ReplyDelete
  11. Salam dari ORDER BESAR ILLUMINATI kepada negara kesatuan dan seluruh dunia, ini adalah kesempatan terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana Anda dapat memulihkan mimpi Anda yang hilang, dan juga di mana Anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar jumlah 650.000 USD untuk menyambut semua anggota baru ketika mereka bergabung dengan persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan investasi, bersama dengan kesempatan ini dalam hidup bagi mereka untuk menjadi terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KE ANGGOTA BARU YANG BERGABUNG DENGAN ILLUMINATI.
    1. Hadiah uang tunai sebesar USD $ 650.000 USD.
    2. CAR Sleek Dream baru senilai USD $ 150.000 USD
    3. Rumah impian dibeli di negara pilihan Anda.
    Sebulan janji dengan 5 terbaik di dunia.
    Para pemimpin dan 5 selebriti paling penting di dunia. Jika Anda tertarik, silakan hubungi alamat email sebelumnya = greatilluminate99@gmail.com



    CATATAN; persaudaraan Illuminati yang Anda dapat bergabung dari mana saja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Serikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, Inggris, Austria, Jerman, Eropa. Asia, Australia, dll.,


    Salam CANDI ILLUMINATI AMERIKA SERIKAT

    ReplyDelete
  12. Salam dari ORDER BESAR ILLUMINATI kepada negara kesatuan dan seluruh dunia, ini adalah kesempatan terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana Anda dapat memulihkan mimpi Anda yang hilang, dan juga di mana Anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar jumlah 650.000 USD untuk menyambut semua anggota baru ketika mereka bergabung dengan persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan investasi, bersama dengan kesempatan ini dalam hidup bagi mereka untuk menjadi terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KE ANGGOTA BARU YANG BERGABUNG DENGAN ILLUMINATI.
    1. Hadiah uang tunai sebesar USD $ 650.000 USD.
    2. CAR Sleek Dream baru senilai USD $ 150.000 USD
    3. Rumah impian dibeli di negara pilihan Anda.
    Sebulan janji dengan 5 terbaik di dunia.
    Para pemimpin dan 5 selebriti paling penting di dunia. Jika Anda tertarik, silakan hubungi alamat email sebelumnya = greatilluminate99@gmail.com



    CATATAN; persaudaraan Illuminati ini di mana Anda dapat bergabung dari mana saja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Serikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, Inggris, Austria, Jerman, Eropa. Asia, Australia, dll.,


    Salam CANDI ILLUMINATI AMERIKA SERIKAT

    ReplyDelete
  13. Salam dari ORDER BESAR ILLUMINATI kepada negara kesatuan dan seluruh dunia, ini adalah kesempatan terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana Anda dapat memulihkan mimpi Anda yang hilang, dan juga di mana Anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar jumlah 650.000 USD untuk menyambut semua anggota baru ketika mereka bergabung dengan persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan investasi, bersama dengan kesempatan ini dalam hidup bagi mereka untuk menjadi terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KE ANGGOTA BARU YANG BERGABUNG DENGAN ILLUMINATI.
    1. Hadiah uang tunai sebesar USD $ 650.000 USD.
    2. CAR Sleek Dream baru senilai USD $ 150.000 USD
    3. Rumah impian dibeli di negara pilihan Anda.
    Sebulan janji dengan 5 terbaik di dunia.
    Para pemimpin dan 5 selebriti paling penting di dunia. Jika Anda tertarik, silakan hubungi alamat email sebelumnya = greatilluminate99@gmail.com



    CATATAN; persaudaraan Illuminati ini tempat Anda dapat bergabung dari mana saja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Serikat, Malaysia, Dubai, Kuwait, Inggris, Austria, Jerman, Eropa. Asia, Australia, dll.,


    Salam CANDI ILLUMINATI AMERIKA SERIKAT

    ReplyDelete
  14. THE RELIGI BROTHERHOOD ILLUMINATI Berita baik kepada orang awam Ia adalah fakta yang terkenal bahawa batu percuma / ILLUMINATI terdiri daripada Multi Millionaires, Billionaires yang
    mempunyai pengaruh besar mengenai hal-hal yang paling global, termasuk perancangan New World Order. Ramai pemimpin dunia, Presiden, Perdana Menteri, royalti dan eksekutif kanan syarikat Fortune 500 utama adalah ahli batu percuma. Sekarang, buat pertama kalinya dalam sejarah kita membuka pintunya kepada orang ramai.
    Jika anda ingin Sertai batu percuma, untuk keahlian hubungi kami di sini di illuminatibrotherhood1987@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Salam dari ORDER ILLUMINATI ke seluruh dunia, ini adalah kesempatan terbuka untuk bergabung dengan BROTHERHOOD dari ILLUMINATI di mana MILLIONAIRES, BILLIONAIRES, ilmuwan, bintang dunia dan pemimpin dunia yang mengendalikan dunia mendapatkan ketenaran dan cita-cita mereka, dan juga di mana Anda bisa melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Jika Anda tertarik, silakan hubungi alamat email sebelumnya = greatilluminate99@gmail.com

    Catatan: mohon diketahui bahwa sehubungan dengan agama Anda dan di mana pun Anda berada di dunia, Anda dipersilakan untuk menjadi anggota.

    Salam CANDI ILLUMINATI PESANAN DUNIA BARU.

    ReplyDelete
  16. Salam dari ORDER ILLUMINATI ke seluruh dunia, ini adalah kesempatan terbuka untuk bergabung dengan BROTHERHOOD dari ILLUMINATI di mana MILLIONAIRES, BILLIONAIRES, ilmuwan, bintang dunia dan pemimpin dunia yang mengendalikan dunia mendapatkan ketenaran dan cita-cita mereka, dan juga di mana Anda bisa melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Jika Anda tertarik, silakan hubungi alamat email sebelumnya = greatilluminate99@gmail.com

    Catatan: mohon diketahui bahwa sehubungan dengan agama Anda dan di mana pun Anda berada di dunia, Anda dipersilakan untuk menjadi anggota.

    Salam CANDI ILLUMINATI PESANAN DUNIA BARU.

    ReplyDelete
  17. Salam dari ORDER BESAR ILLUMINATI kepada negara kesatuan dan seluruh dunia, ini adalah kesempatan terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana Anda dapat memulihkan mimpi Anda yang hilang, dan juga di mana Anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar jumlah 650.000 USD untuk menyambut semua anggota baru ketika mereka bergabung dengan persaudaraan dan juga rumah pilihan dan lokasi mereka dengan investasi, bersama dengan kesempatan ini dalam hidup bagi mereka untuk menjadi terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KE ANGGOTA BARU YANG BERGABUNG DENGAN ILLUMINATI
    1. Hadiah uang tunai sebesar USD $ 650.000 USD.
    2. CAR Sleek Dream baru senilai USD $ 150.000 USD
    3. Rumah impian dibeli di negara pilihan Anda.
    Sebulan janji dengan 5 terbaik di dunia.
    Para pemimpin dan 5 selebriti paling penting di dunia. Jika Anda tertarik, silakan hubungi alamat email sebelumnya = greatilluminate99@gmail.com



    CATATAN; persaudaraan Illuminati ini tempat Anda dapat bergabung dari mana saja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Serikat, Malaysia, Dubai, Kuwait, Inggris, Austria, Jerman, Eropa. Asia, Australia, dll.,


    Salam CANDI ILLUMINATI AMERIKA SERIKAT

    ReplyDelete
  18. Salam dari perintah besar pencerahan di Amerika Syarikat dan seluruh dunia, Inilah peluang yang terbuka untuk sertai persahabatan yang bersinar di mana anda boleh mendapatkan kembali impian anda hilang, dan juga di mana anda boleh melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa apa-apa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar jumlah $ 550.000 untuk mendapatkan semua ahli-ahli yang baru apabila mereka menyertai dalam persaudaraan dan juga untuk rumah mereka pilihan dan lokasi pelaburan bersama-sama dengan peluang ini dalam kehidupan mereka untuk menjadi terkenal.

    FAEDAH-FAEDAH YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI-AHLI BARU YANG MENYERTAI PENCAHAYAAN.
    1. ganjaran tunai sebanyak $ 550.000.
    2 kereta idaman anggun baru yang bernilai pada USD $ 150,000 USD
    3. mimpi rumah dibeli di negara pilihan anda.
    Melebihi satu bulan selepas berunding dengan 5 terbaik di dunia.
    Pemimpin-pemimpin dan 5 selebriti yang paling penting di dunia. Jika anda berminat, sila hubungi alamat e-mel terdahulu = illuminatiworldwideorder@gmail.com atau wahtsapp kami +19292811087

    ReplyDelete
  19. Ini adalah undangan terbuka bagi Anda semua untuk menjadi bagian dari organisasi terbesar di dunia dan mencapai puncak karier Anda. Ketika programmer perekrutan tahun ini dimulai dan pesta panen tahunan kami sudah dekat. Grandmaster memberi kami mandat untuk selalu menjangkau orang-orang seperti Anda, jadi ambil kesempatan ini dan bergabunglah dengan organisasi Illuminati yang hebat, bergabunglah dengan unit global kami. Bawalah yang miskin, membutuhkan dan berbakat
    Keunggulan ketenaran dan kekayaan. Dapatkan uang, ketenaran, kekuatan, keamanan, dapatkan.
    diakui dalam bisnis Anda, karier politik, naik ke tertinggi dalam apa pun yang Anda lakukan, jadilah
    Terlindungi secara spiritual dan fisik! Semua ini akan Anda capai
    sinar mata

    Illuminati tidak memiliki hubungan dengan Setanisme, Luciferisme atau agama apa pun. Sementara anggota individu kami diizinkan untuk mengikuti dewa apa pun yang mereka pilih, kami beroperasi semata-mata untuk keuntungan dan perlindungan spesies manusia.

    Apakah Anda menerima menjadi anggota tatanan dunia Illuminati baru ini?
    Hubungi & WhatsApp +19735567426
    📩 carlosmacdonald234@gmail.com

    ReplyDelete
  20. HELLO VIEWERS.
    ANDA BOLEH MENGGABUNGKAN ILLUMINATI HARI INI TIDAK BISA DI MANA ANDA DI DUNIA.
    Adakah anda menginginkan kebebasan, Kemasyhuran, Kekayaan, Kuasa, dan adakah anda mahu semua mimpi anda menjadi kenyataan? Adakah anda seorang artis, penari, ahli perniagaan dan sebagainya yang akan datang
    Masyarakat Illuminati Besar menawarkan peluang hidup untuk menjadikan keinginan anda untuk mencapai pencapaian. Ikuti illuminati dan mempunyai semua keinginan hati anda melalui, Kereta cepat, kemasyhuran, Wang, Pengaruh dan kuasa.
    Dapatkan $ 50,000 setiap bulan untuk menjadi ahli dan $ 500,000 sebagai manfaat sebagai ahli penuh illuminati pergerakan besar untuk memulakan kehidupan baru lagi ...
    Tiada permainan kotor tidak ada pengorbanan dan Tiada kejahatan .... adalah organisasi
    perpaduan damai dan cinta, untuk mendaftar teks atau panggil majlis besar pada nombor Whatsapp: +2347085245387
    Alamat e-mel: lordhenrygoldberg666@gmail.com

    ReplyDelete
  21. Halo, Adakah anda ingin menyertai illuminati dan menjadi kaya, terkenal dan berkuasa? untuk sepanjang hidup anda? Faedah yang diberikan kepada ahli baru yang menyertai Persaudaraan illuminati !!!
    ke dalam akaun bank anda $ 50,000,000USD ......
    Gaji mingguan $ 600,000USD .........
    Nilai kereta pada $ 400,000USD .......
    Kontrak anugerah bernilai $ 200,000,000USD .......
    A House di mana-mana negara pilihan anda sendiri. Dan visa percuma ke negara impian anda.Total gaya hidup berubah ?? jika anda berminat, WhatsApp kami: +2348147226753, ATAU E-mel kami: illuminatitemle666@gmail.com, supaya kami boleh memulakan proses bergabung !!!

    ReplyDelete
  22. Ucapan perintah besar kesedaran untuk Amerika Syarikat dan seluruh dunia, ini adalah peluang yang terbuka untuk bergabung dengan Perjamuan yang pencerahan di mana anda boleh memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda boleh melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa apa-apa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar jumlah $550,000 untuk mendapatkan semua ahli baru apabila mereka menyertai persaudaraan dan juga ke rumah pilihan mereka dan lokasi dengan pelaburan dengan peluang ini dalam kehidupan untuk mereka yang terkenal.

    LATAR BELAKANG KEPADA AHLI BARU YANG MENYERTAI LAMPU.
    1. ganjaran tunai sebanyak $550,000.
    2. impian baru anggun yang bernilai pada USD 150,000
    3. rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan rundingan dengan 5 terbaik di dunia.
    Pemimpin dan 5 selebriti yang paling penting di dunia. Jika anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya-illuminatiworldwideorder@gmail.com atau wahtsapp kami +15184145254

    https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

    ReplyDelete
  23. Salam dari PESANAN BESAR ILLUMINATI ke negara bersatu dan di seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan persaudaraan Illuminati di mana anda dapat memulihkan impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah 650,000 USD untuk mengalu-alukan semua ahli baru kerana mereka menyertai persaudaraan dan juga sebuah rumah pilihan dan lokasi mereka dengan pelaburan, bersama-sama dengan peluang ini dalam kehidupan mereka untuk menjadi terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG BERLAKU ILLUMINATI.
    1. Ganjaran tunai USD $ 650,000 USD.
    2. Kereta Dream Dream yang baru bernilai USD $ 150,000 USD
    3. Sebuah rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Bulan pelantikan dengan 5 terbaik di dunia.
    Para pemimpin dan 5 selebriti paling penting di dunia. Jika anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya: greatilluminate99@gmail.com



    CATATAN; persaudaraan Illuminati yang boleh anda sertai dari mana saja di dunia India, Turki, Afrika, Amerika Syarikat, Malaysia,
    Dubai, Kuwait, United Kingdom, Austria, Jerman, Eropah. Asia, Australia, dan sebagainya,


    Salam KEMUDAHAN ILLUMINATI UNITED TEMPLE

    ReplyDelete
  24. Ucapan dari perintah besar kesedaran untuk Amerika Syarikat dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk menyertai Fellowship yang pencerahan di mana anda boleh mendapatkan kembali impian anda yang hilang, dan juga di mana anda boleh melihat cahaya kekayaan dan kebahagiaan tanpa apa-apa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar jumlah $550,000 untuk mendapatkan semua ahli baru apabila mereka menyertai persaudaraan dan juga ke rumah pilihan mereka dan lokasi dengan pelaburan bersama-sama dengan peluang ini dalam kehidupan untuk mereka yang terkenal.

    MANFAAT DIBERIKAN KEPADA AHLI BARU YANG MENYERTAI PENCAHAYAAN.
    1. ganjaran tunai sebanyak $550,000.
    2. kereta mimpi baru anggun bernilai USD $150,000 USD
    3. rumah impian yang dibeli di negara pilihan anda.
    Sebulan rundingan dengan 5 terbaik di dunia.
    Pemimpin dan 5 selebriti yang paling penting di dunia. Jika anda berminat, sila hubungi alamat e-mel sebelumnya = illuminatiworldwideorder@gmail.com atau wahtsapp kami + 15184145254

    ReplyDelete
  25. Salam dari susunan pencerahan yang hebat kepada negara bersatu dan seluruh dunia, ini adalah peluang terbuka untuk bergabung dengan komuniti orang-orang yang tercerahkan, di mana anda dapat merebut kembali impian anda yang hilang, dan juga di mana anda dapat memperoleh kembali kekayaan melihat cahaya dan kebahagiaan tanpa pengorbanan darah. Dan kami juga membayar sejumlah $ 550,000 untuk mendapatkan semua ahli baru ketika mereka bergabung dengan persaudaraan dan juga ke rumah pilihan dan lokasi anda dengan pelaburan dan peluang hidup ini untuk menjadi terkenal.

    MANFAAT YANG DIBERIKAN KEPADA ANGGOTA BARU MENGHADAPI CAHAYA.
    1. Ganjaran wang tunai $ 550,000.
    2. KERETA Impian Sleek baru bernilai USD $ 150,000 USD
    3. Membeli rumah idaman di negara pilihan anda.
    Perundingan selama sebulan dengan 5 yang terbaik di dunia.
    Pemimpin dan 5 selebriti terpenting di dunia. Sekiranya anda berminat sila hubungi alamat e-mel sebelumnya = illuminatiworldwideorder@gmail.com atau wahtsapp kami +15184145254



    https://www.gaia.com/article/what-is-the-illuminati

    ReplyDelete
  26. PENGUMUMAN KEPADA DUNIA
    CATATAN: ILLUMINATI TIDAK BERKOMUNIKASI MELALUI WHATSAPP,
    TIDAK ADA PENGORBANAN MANUSIA YANG TERLIBAT DAN ILLUMINATI JUGA TIDAK MEMINTA BIAYA PENDAFTARAN
    666illuminatiagent666@gmail.com

    Apakah Anda seorang pria atau wanita bisnis, politisi, musisi, apakah Anda ingin menjadi kaya, terkenal, berkuasa dalam hidup, bergabung dengan Illuminati Brotherhood
    Anda harus menjadi pria terhormat dan dikenal dihormati di masyarakat. Dan hidup Anda akan berubah menjadi yang terbaik dalam hidup, Sebagai anggota baru Anda akan dihargai dengan sejumlah besar uang untuk memulai gaya hidup baru dan cahaya kebesaran akan melindungi Anda sepanjang hidup Anda.

    Anda harus berusia minimal 20 tahun ke atas sebelum dapat menghubungi agen kuil untuk memandu Anda ke kuil 666illuminatiagent666@gmail.com

    ReplyDelete
  27. mesej rasmi Illuminati Brotherhood kepada dunia. Adakah anda seorang ahli perniagaan atau wanita, artis, ahli politik, paderi, pelajar, pemuzik untuk menjadi kaya, terkenal, berkuasa dan dalam apa jua keadaan anda, sertai kultus persaudaraan Illuminati hari ini dan menjadi kaya dengan serta-merta anda menjadi ahli, dan sejumlah besar wang dan rumah percuma di mana-mana tempat pilihan anda di dunia yang anda mahu tinggal, dan juga memperoleh $ 10 juta untuk memulakan perniagaan.

    FAEDAH UNTUK AHLI BARU MENYERTAI ILLUMINATI.

    1. Hadiah wang tunai $ 100,000,000

    2. Kereta idaman bergaya baharu bernilai $500,000.00

    3. Rumah idaman yang dibeli di negara pilihan anda

    4. Layanan VIP di semua lapangan terbang di dunia


    Jika anda berminat, hubungi wakil sekarang atau hubungi beliau di WhatsApp. +1 (757) 354-3107
    + Anda mesti berumur sekurang-kurangnya 25 tahun untuk menghubungi rakan kongsi kami Jika anda seorang pelajar, E-mel: litisociatyorder2013@gmail.com,

    ReplyDelete