Thursday, January 8, 2009

Lost generation


nowadays, the youth of malaysia become addicted or avid of art. for example; they like photography, music, dance and many more. yes...art is interesting, good and it can make us to become a creative person.
(ceh..test power ckp english sket...ntah btol ntah tidak...)

ok...straight to the point, (gua tak suka tulis panjang-panjang) semua orang tahu open-minded memang bagus...tapi, berfikiran terbuka ada batasnya. dalam ajaran Islam pun ada mengajar kita supaya sentiasa bersederhana dalam apa jua sekali pun.

berdasarkan pemerhatian gua, budak-budak zaman sekarang memang open-minded. well, its a good thing right? but, akibat open-minded yg keterlaluan tanpa memikirkan tentang kesederhanaan, ramai diantara mereka telah menjadi free-thinker atau berfikiran bebas. maksudnya sehingga mereka hilang kepercayaan terhadap agama dan tuhan (khususnya yg beragama Islam).

kalau nak sebut pasal social life memang dahsyat la, sume stock macam dalam cite american pie je. ha...jangan terkejut, ingat kat malaysia aman damai budak-budak dia tak teruk ke? budak-budak homoseksual yg tak support band Hujan pun ramai tau...tu sume lost gen la tu, jangan terkejut.

so...apa kaitannya dengan seni?

kebanyakan free-thinker yg gua lihat kebanyakannya org seni, gua malaslah nak sebutkan nama-nama orang tersebut, tapi kalau nak bukti pergi lah ke central market (cm) perhatikan orang-orang seni kat situ dan cubalah temu ramah mereka. gua gerenti (kot?) mesti anda akan pening dengan jawapan-jawapan seni diorang dan kebanyakan dari mereka gay, member gua punye membe pun ada yang free-thinker jugak.

bagaimana boleh lost?

manusia memang memerlukan hiburan, tanpa hiburan manusia akan jadi ganas. tu yang ustaz gua cakap...tetapi haruslah ada batasnya.

ya...gua sendiri memang suka enjoy, minat seni dan kadang-kadang 'lost' sikit. semua ini boleh terjadi apabila seseorang itu terlalu taksub dengan sesuatu. contohnya art, apabila kita asyik nak berkarya...kita akan lupa segalanya dan kadang-kadang boleh 'high'. itu lah pemerhatian gua terhadap seni dan orang-orang yg menggilainya sehingga gila dibuatnya. gua telah perhatikan banyak performance-performance art...memang gua tak paham dengan apa yg diorang sampaikan. siapa yg pernah tgk, tak payah la buat-buat faham...tapi bagi yg betul-betul faham bagus la.

untuk pengetahuan anda, dunia hiburan juga telah diselitkan dengan unsur-unsur illuminati, contohnya black metal. tidak kurang juga dalam lagu-lagu america sekarang seperti madonna dan micheal jackson. jadi, lebih baik kita berwaspada...

link;


yang paling mengejut kan gua adalah kumpulan dewa juga banyak menunjukkan petanda-petanda illuminati...tapi sejauh mana kebenarannya...wallahualam...


link;
http://www.mail-archive.com/kimia_ui@yahoogroups.com/msg00064.html

conclusion

penulisan ini adalah peringatan, khasnya kepada generasi muda yg asyik dengan seni mereka (kononnya) supaya jangan terlalu taksub dengannya. tidak lupa juga peringatan terhadap diri gua sendiri...
apa yang paling penting janganlah kita taksub terhadap sesuatu kerana ia merupakan satu dosa kalau tak silaplah, ustaz gua cakap dulu. so...apa-apa pun sekali lagi saya ulangi tujuan saya adalah untuk saling ingat-mengingati dan berpesan-pesan...coz i'm not perfect either.

well, that's all folks
wassalam...

2 comments: